Zoals gezet in de vorige blog, probeerde Palladio een absolute harmonie te creëren in/met zijn gebouwen. Deze harmonie probeert hij te bereiken met verhoudingen welke uit de muziek zijn afgeleid en deze zal ik in deze blog gaan behandelen.
In afbeelding 1 zie je dat de villa zelf een verhouding van 2:3 bevat. Wanneer je de patio met bijbehorende trappen, welke op zichzelf staand een verhouding van 1:3 heeft, erbij neemt zul je zien dat het geheel een perfect vierkant is met logischerwijs dus een verhouding van 1:1.
In afbeelding 2 is er te zien dat Palladio heeft gekozen om villa Malcontenta op te bouwen uit vlakken met 4 verschillende verhoudingen, de 4 harmonische verhoudingen welke afgeleid zijn van de muziek.
Maar er is meer aan de hand met de 4 vlakken welke in afbeelding 2 zijn aangegeven met verhoudingen. Deze vlakken hebben namelijk nog een belangrijke eigenschap en dat zijn de afmetingen van deze vlakken. In de afmetingen van de vlakken zijn zoals in afbeelding 3 te zien slechts 4 maten gebruikt; 12ft, 16ft, 24ft en 32ft. Ook deze getallen zijn terug te leiden naar harmonische verhoudingen. Want 12 staat tot 16 als 3:4 en 16:24 als 2:3, 24:32 als 3:4, 12:24 als 1:2, 16:32 als 1:2.
Zoals in afbeelding 4 te zien is het gebouw onder te verdelen met een aantal scheidingslijnen. Zowel in horizontale als verticaal gezien is het gebouw onder te verdelen in 3 vlakken, 3 wat zoals verteld in mijn vorige blog een ultiem getal is. Het eerste échte getal met een begin een eind en een midden. verticaal gezien is het gebouw d.m.v. 2 sub-scheidingslijnen onder te verdelen in 5 vlakken. 5 is volgens Plato het 2e echte getal met een duidelijk begin, eind en midden.
Niet alleen horizontaal zijn deze verhoudingen verwerkt in Villa Malcontenta. Ook verticaal zijn de verhoudingen zichtbaar. In afbeelding 5 is er een dwarsdoorsnede te zien centraal door het huis, oftewel door de centrale ruimte.
De hoogte van deze ruimten zijn ook allemaal te berekenen volgens vaste princiepen die Palladio handhaaft. Over deze princiepen wordt wat verteld in de blog over "The 4 books of Architecture".
Hein de Werd [2027103]
In afbeelding 1 zie je dat de villa zelf een verhouding van 2:3 bevat. Wanneer je de patio met bijbehorende trappen, welke op zichzelf staand een verhouding van 1:3 heeft, erbij neemt zul je zien dat het geheel een perfect vierkant is met logischerwijs dus een verhouding van 1:1.
In afbeelding 2 is er te zien dat Palladio heeft gekozen om villa Malcontenta op te bouwen uit vlakken met 4 verschillende verhoudingen, de 4 harmonische verhoudingen welke afgeleid zijn van de muziek.
Maar er is meer aan de hand met de 4 vlakken welke in afbeelding 2 zijn aangegeven met verhoudingen. Deze vlakken hebben namelijk nog een belangrijke eigenschap en dat zijn de afmetingen van deze vlakken. In de afmetingen van de vlakken zijn zoals in afbeelding 3 te zien slechts 4 maten gebruikt; 12ft, 16ft, 24ft en 32ft. Ook deze getallen zijn terug te leiden naar harmonische verhoudingen. Want 12 staat tot 16 als 3:4 en 16:24 als 2:3, 24:32 als 3:4, 12:24 als 1:2, 16:32 als 1:2.
Zoals in afbeelding 4 te zien is het gebouw onder te verdelen met een aantal scheidingslijnen. Zowel in horizontale als verticaal gezien is het gebouw onder te verdelen in 3 vlakken, 3 wat zoals verteld in mijn vorige blog een ultiem getal is. Het eerste échte getal met een begin een eind en een midden. verticaal gezien is het gebouw d.m.v. 2 sub-scheidingslijnen onder te verdelen in 5 vlakken. 5 is volgens Plato het 2e echte getal met een duidelijk begin, eind en midden.
Niet alleen horizontaal zijn deze verhoudingen verwerkt in Villa Malcontenta. Ook verticaal zijn de verhoudingen zichtbaar. In afbeelding 5 is er een dwarsdoorsnede te zien centraal door het huis, oftewel door de centrale ruimte.
De hoogte van deze ruimten zijn ook allemaal te berekenen volgens vaste princiepen die Palladio handhaaft. Over deze princiepen wordt wat verteld in de blog over "The 4 books of Architecture".
Hein de Werd [2027103]
Geen opmerkingen:
Een reactie posten