Om de ideeën welke Palladio verwerkt heeft in zijn architectuur is het van belang om een aantal beginselen te kennen/herkennen zoals beschreven door Plato. Plato vond namelijk dat het idee/filosofie hoger stond dan al het 'aardse'. Dit heeft Plato verwerkt in de zogenaamde platonische lichamen:
Je ziet hier de Kubus staat voor aarde, het volgende lichaam is de Tetraëder met dit lichaam kun je vervolgens alle overige lichamen samenstellen. Aarde staat dus volkomen apart van de rest. De overige lichamen welke beginnen met de Tetraëder en eindigt met de Dodecaëder worden steeds een stukje 'ronder', niet weergegeven in de Platonische lichamen maar wel uitvoerig beschreven door Plato in diverse boeken is de niet aardse cirkel. Deze ideale cirkel bestaat enkel in onze gedachten en staat los van al het aardse.
Muziek is de enige vorm welke contact maakt met beide werelden. De wereld van het aardse, aangezien men zelf muziek kan maken en de wereld van het bovenaardse, muziek is namelijk niet tastbaar. Pythagoras had ontdekt dat toonhoogten in de muziek door de maatverhoudingen van gehele getallen kan worden bepaald. Aan de hand van de lengte van snaren kan je de muziek verdelen. Wanneer de snaar de helft korter is dan een ander is de toon een octaal hoger dan van de lange snaar. De verhouding van deze snaren is dus 1:2. Zo is bij een verhouding van 2:3 de interval tussen de tonen een kwint en bij een verhouding van 3:4 is de interval een kwart.
In navolging van deze verhoudingen kwam Plato met de Lambda, een driehoek van perfectie. De klassieke muziek was gebaseerd op 3 intervallen (octaaf, kwint, kwart), vanuit een driehoek (Tetraëder) zijn alle Platonische lichamen op te bouwen (behalve de aarde), en 3 is volgens Plato het eerste echte getal. 3 is namelijk het eerste getal dat een begin, een eind en een duidelijk midden heeft. Vanuit de ideeën van Pythagoras en zijn idee van de perfecte van het getal 3 maakte hij een tweetal getallen rijen.
1
2 3
4 9
8 27
De getallenreeksen stoppen bij het getal 27 omdat dit een vorm van perfectie aangeeft, het is namelijk het prefecte getal 3 in de 3e macht. Ook bevat deze getallenreeks 7 cijfers, welke parallel staan met de 7 grondtonen van de harmonische toonladder in de klassieke muziek:
C D E F G A B
Teruggekoppeld naar het eigenlijke onderwerp de architectuur van Palladio. Palladio probeerde absolute harmonie te bereiken in zijn gebouwen en gebruikte hiervoor de verhoudingen zoals Pythagoras en Plato deze hadden bedacht.
Hein de Werd [2027103]
Literatuur:
-Grondslagen van de architectuur in het tijdperk van het humanisme; Wittkower, Rudolf; Amsterdam; 1996 pag. 121 - 164
-Over Plato; de Win, Xavier; pag. 2
-Waarom Wiskunde?; Gielis, Johan; Antwerpen; 2001; pag. 62 - 63
-http://www.aboutscotland.co.uk/harmony/prop.html; Boyd-Brent, J.; About Scotland Art Pages; geraadpleegd op 20-09-'10
Geen opmerkingen:
Een reactie posten