1.Proportiesystemen
In de kerk zijn de invloeden van Palladios denkbeelden veelvoudig te zien. Zo spelen symmetrie en verhouding een grote rol. De kerk is dubbel zo lang als hij breed is en in het vooraanzicht is de kerk zeer symmetrisch. Lichtinval in de kerk was ook een belangrijk punt in het ontwerp."De totale breedte van de gevel is ongeveer hetzelfde als de hoogte van de kerk aan de basis van de koepel (83 vs 87 als Vicentine voeten gemeten volgens een recente... enquête) en de hoogte vanaf de grond tot de top van de belangrijkste fronton (68 1 / 3 ') is de helft van de totale hoogte (137 5 / 6')."
De koepel heeft een diameter van
(James S. Ackermann, pag.146)
Plattegrond Dwarsdoorsnede
2.Vitruvius
Palladio benadrukte de noodzaak van symmetrie en proportie (net als in het menselijk lichaam) en legde de regels van de toepassing van de ‘drie orden’ (Dorisch, Ionisch, Corinthisch) uit.
3.Gevels -Materialen- Elementen
In de gevel zijn vier tempelfronts verwerkt. Ieder met zijn eigen fronton, cimaan , fries en zuilenorde. De zuilen zijn niet volledig uitgevoerd maar als half pilasters. De lagere zuilen zijn uitgevoerd in de Korinthische orde en de zuilen die het grote fronton moeten “dragen” zijn uitgevoerd in de Korinthische Ionische orde.
De zijgevel van de kerk is in traditioneel baksteen uitgevoerd, veel voorkomend in Venetië.
4.Oudheid: gebouwen, elementen . architectuur van de oudheid
Kenmerkend van de renaissance architectuur is de grote belangstelling en bewondering voor de klassieke oudheid, de beschaving van het oude Griekenland en Rome. Het schoonheidsideaal van de oude Grieken en Romeinen werd de standaard waaraan alle kunst moest voldoen.
Deze elementen vinden we ongetwijfeld allemaal terug in II Redemtore, en zo ook in zijn andere bouwwerken. De trend om eerder horizontaal dan verticaal te bouwen, is hier het grootste voorbeeld.De horizontale verbindingen worden vaak benadrukt door het gebruik van sierlijsten en kroonlijsten. De verticale verbindingen worden benadrukt door zuilen en pilasters.
Al met al doen de gebouwen in de Renaissance dus heel klassiek, monumentaal en harmonisch aan door de evenwichtige verhoudingen.
Oudheid
Men wou terug naar de Oudheid, naar de bronnen van het denken en van de schoonheid. Vb. De dichter Petrarca (1304-1374) zag de Middeleeuwen als een tijd van barbarij en van duisternis, terwijl hij een grote liefde koesterde voor de Romeinse oudheid.
Deze hergeboorte van de Oudheid was wel vooral een kwestie van beeldende kunsten.
Eerst wou men motieven voor decoratie en versieringen achterhalen uit de Oudheid
=> Het naakt overwon in de schilderkunst en de beeldende kunst.
Men wou ook de ziel van de Romeinse architectuur achterhalen => men ging oude Romeinse bouwwerken gaan opmeten en bestuderen, en men trachtte de Romeinse architectuur in nieuwbouw te verwerken.
Palladio liet veel klassieke aspecten in zijn voorgevel samenkomen. Een kenmerk van zijn werk is het gebruik van zuilen verdeeld in de verschillende orden. Deze orde staat duidelijk beschreven in zijn boeken en stamt af van de ideeën van onder anderen Alberti en Vitruvius.
Lange en lagere zuilen.
Sharlene Esser [2029046]
Geen opmerkingen:
Een reactie posten